تبلیغات
آذر ام.ال.ام: بازاریابی شبکه ای در شمال غرب ایران
 
 
 
ایجاد اشتغال برای همه جوانان شمال غرب کشور
شایعترین سوالات و ابهامات افراد قبل از ورود به تجارت بازاریابی شبکه ای



مهمترین و اساسی ترین سوالات و ابهامات پیش آمده برای افرادی که می خواهند این تجارت را آغاز نمایند عبارتند از:

شایعترین سوالات و ابهامات و برداشت های اشتباه افراد قبل از ورود به تجارت بازاریابی شبکه ای
مهمترین و اساسی ترین سوالات و ابهامات پیش آمده برای افرادی که می خواهند این تجارت را آغاز نمایند عبارتند از:


1. این کار همان شرکتهای هرمی سابق بوده و کلاه برداری است!!؟

توجیه: تفاوت بازاریابی شبکه ای (NM: Network Marketing) با شرکت های (دسیسه های) هرمی (Pyramid):
متاسفانه گاهی اوقات تا صحبت از شکل هرمی بازاریابی به میان می آید ذهن افراد خود به خود به سمت شرکتهای هرمی سابق می رود! شرکتهایی که دارایی های افراد زیادی را چپاول کرده و متاسفانه افراد زیادی را به خاک سیاه نشاندند (!) ...
از این رو با توجه به وجه ی بسیار زشتی که این شرکتهای کلاه بردار در اذهان عمومی ایجاد نموده اند، عموما این تصور اشتباه پیش می آید که از آنجایی که در سیستم بازاریابی شبکه ای (NM) نیز باز حرف از شبکه و هرم به میان می آید باز هم همان شرکتها و با همان سیستم Pyramid اینبار باز هم قصد کلاه برداری از آنان را دارند و از این رو بدون هیچ تاملی در مقابل آنها گارد گرفته و با آن مخالف بوده و چه بسا زبان به ناسزا گفتن بگشایند!
دلیل اصلی این استنباط غلط، ساختار هرمی شکل یک نتورک یا شبکه در NM است. با این حال، دلیل یاد شدهناموجه است، زیرا همه ساختارهای سازمانی یا مجموعه ای، هرمی شکل هستند. آنچه پیرامید بودن یک مجموعه یا سازمان را تعیین می کند، نه شکل آن، بلکه نحوه عملکرد آن است.  دکتر دین بلک (Dean Black) در کتابش با عنوان "راهنمایی آسان فهم برای موفقیت در بازاریابی چند لایه ای (MLM)" ، هرم را اینگونه تعریف می کند: « از دیدگاهی، هر گونه سازمان یا مجموعه ای که کالا یا خدمات توزیع کند، در نهایت ساختاری به شکل هرم خواهد داشت، هرمی با لایه های متعدد که هر چه پایینتر برویم، لایه ها بزرگتر می شوند. دولت ما نیز یک ساختار هرمی چند لایه ای دارد. مدارس و کلیساهای ما نیز همینطور. همه ی تجارت های موفق، چون به توزیع محصولات و خدمات می پردازند، نهایتا شکلی هرمی به خود می گیرند»
در یک دسیسه هرمی، همه یا برخی از ویژگی های زیر به چشم می خورد:
  • هیچ گونه محصولات یا خدمات قانونی از سوی شرکت ارائه نمی شود. شرکت های فعال در نتورک مارکتینگ، در دراز مدت، حقوق، پورسانتها و پاداش های مشتریان فعال را از محل سود حاصل از فروش کالاها و خدماتشان می پردازند، حال اگر پای هیچگونه فروش کالا یا خدماتی در میان نباشد - چنانکه در دسیسه های هرمی اینگونه است - آنگاه پورسانت ها و پاداش ها الزاما از مجموع پول های شرکت کنندگان تامین می شود.
  • کالاها یا خدمات بسیار گرانتر از حد معمول عرضه می شوند تا پورسانت ها و پاداش های ارائه شده به شرکت کنندگان را جبران کند.
  • «مخ زنی» و «بازی پول» ویژگی های بارز آن هستند، به این معنی که شرکت کنندگان در پیرامید صرفا قبل از عضوگیریشان به درآمد می رسند، چرا که هیچ گونه فروش کالا یا خدمات وجود ندارد. در حالی که در نتورک مارکتینگ مشتریان فعال در حقیقت توزیع کنندگانی مستقل هستند که درآمدشان فقط از محل سود حاصل از فروش بیشتر شرکتشان تامین می شود.
  • برای شرکت کنندگان غیرممکن است که به لحاظ موقعیت و درآمد از بالاسری خود پیشی بگیرند. اما در نتورگ مارکتینگ پایین دستی ها قادرند به لحاظ موقعیت و درآمد از بالاسری هایشان پیش بیفتند.
  • عدم داشتن مجوز قانونی از مراجع دولتی و قانون گذاری کشور
منبع: کتاب رموز موفقیت در بازاریابی شبکه ای (نویسنده: ه.ه. کوئک ، انتشارات ذهن آویز)

برخی از مهمترین تفاوت های این دو سیستم به نقل از سایت وزارت صنعت و معدن

بازاریابی شبکه ای دسیسه های هرمی یا شبه هرمی

دارای پروانه کسب بدون مجوز
نظارت دقیق توسط دولت و پلیس عدم وجود نظارت
پرداخت مالیات عدم پرداخت مالیات
پورسانت دهی در سیستم بانکی کشور فعالیت خارج از سیستم بانکی کشور و خروج ارز
وجود کالا و محصول جهت فروش عدم وجود کالا و یا کالای بسیار گرانتر از قیمت واقعی
عضویت و شروع به کار رایگان حق عضویت اجباری
بی اهمیت بودن سطح شما در شبکه هر چه بالاتر، پورسانت بیشتر!
همه چیز بستگی به تلاش شما دارد فقط زودتر از بقیه وارد سیستم شوید!


2. بازاریابی شبکه ای یک دام از سوی شرکت های بزرگ است که با ایجاد توهم، سعی دارند آن را راهه یک شبه پولدار شدن نشان دهند!
توجیه: نتورک مارکتینگ مسلما راه یک شبه پوادار شدن نیست، بلکه شیوه ای است کارآمد که مستلزم تلاش فراوان شما برای تبلیغ و فروش محصولات و ساخت مجموعه و شبکه است. نتورک مارکتینگ سیستمی عادلانه است که نسبت به تلاشتان به شما پاداش می دهد و نه نسبت به تقدم زمانی ورودتان به این سیستم (مانند دسیسه های هرمی).
عده ای معتقدند که بازاریابی شبکه ای یک دام از سوی شرکت هاست جهت سوء استفاده از افراد و فروش محصولات خود توسط آنها! قطعا گوینده ی این حرف یا با مفهوم نتورک مارکتینگ آشنا نیست، یا قبلا در شرکت های هرمی فعالیت کرده و از آنها ضربه خورده است و یا کلا انسان نرمالی از لحاظ ذهنی و تعقلی نیست. در سیستم نتورک مارکتینگ پاداش و پورسانت ارائه شده به افراد از محل فروش کالاها و محصولات آن شرکت حاصل می شود. در ثانی افرادی که وارد این بیزینس می شوند هیچ سرمایه یا نقدینگی وارد سیستم نمی کنند که بعدا نگران از دست دادن آن باشند (بر خلاف دسیسه های هرمی). سوما شرکت های فعال در کشورمان تحت نظارت دقیق دولت (وزارت صنعت و معدن)، سازمان نظارت بر قیمت و تعزیرات، پلیس سایبری و آگاهی، قوه فضایه و دادستان کل کشور هستند. و همه این شرکت ها وثیقه های سنگینی جهت اخذ مجوز گرو گذاشته اند. بنابر این به هیچ عنوان نمی توانند حقی کسی را ضایع کرده و یا در حق کسی اجهاف کنند. چهارما نتورکرهای پیش از شما که اکنون مشغول بکار هستند ماهانه با استفاده از سیستم بانکی کشور پاداش و پورسانت ماهانه خود را از طرف شرکت در شماره حساب خود دریافت می کنند که این امر نیز به راحتی از این همکاران قابل استعلام است. نکته ی قابل توجه در اینجا این است که شما هنگام انتخاب شرکت، می بایست پلم های کسب درآمد آن را بدقت بررسی نمایید تا شرکتی را انتخاب نمایید که دارای پلن های مطلوبی بوده و به استانداردهای نتورک جهانی نزدیکتر باشد


3. نتورک مارکتینگ یک تجارت و بیزینسی آسان است!
توجیه: بازاریابی شبکه ای تجارت آسانی نیست. در حقیقت نتورک مارکتینگ شغلی است که با اکثر مشاغل سنتی تفاوت بسیار زیادی دارد.سرمایه اولیه و ریسک در این تجارت بسیار پایین است، اما برای رسیدن به موفقیت، تلاش و پشتکار فراوانی لازم است. به همین دلیل است که بسیاری از مردم این تجارت را رها می کنند.


4. در نتورک مارکتینگ وارد کردن چند نفر به کار ، موفقیت صد در صدی شما را تضمین می کند!
توجیه: صرف وارد کردن کسی به تجارت، شما را موفق نمی سازد. شما باید به آنها کمک کنید، انگیزه دهید و آنها را آموزش دهید، چرا که توفیق شما بسته به موفقیت آنهاست.علاوه بر این ، شما همواره باید در جستجوی افراد جدید باشید تا جایگزین کسانی کنید که ممکن است کار را رها کنند. 

5. برای آغاز این تجارت هیچ گونه هزینه ای لازم نیست!
توجیه: این مساله در مورد بازاریابی شبکه ای صادق نیست. نتورک مارکتینگ یک تجارت است و طبیعتا مستلزم هزینه هایی است. گرچه این هزینه ها خیلی بالا نیستند، اما به هر حال وجود دارند. لازم نیست یک دفتر کار عریض و طویل اجاره و تعدادی کارمند استخدام کنید تا برایتان کار کنند، اما باید برای برخی موارد ضروری پول خرج کنید. مثلا ناچارید برای پیشبرد موثر کار در مجموعه تان یک دفتر خانگی ساده داشته باشید. باید هزینه رفت و آمدها، شرکت در سمینارها، خریداری نوار و کتاب و ... را تقبل کنید. هزینه زیادی نیستند، اما به هر حال، اگر بخواهید با جدیت کار کنید و موفق شوید، باید چنین هزینه هایی را بپردازید.


6. نتورک مارکتینگ کاری مطلقا بدون ریسک است!
توجیه: ریسک نتورک مارکتینگ خیلی پایین است، با این وجود، حداقل ریسکی وجود دارد. همه کس در این تجارت به موفقیت نمیرسند. ممکن است شما وقت و پولتان را بگذارید و موفق نشوید. البته ضرر و ریسک این تجارت در مقایسه با دیگر تجارت های سنتی بسیار ناچیز است. پاداش موفقیت در این تجارت به هزینه و ریسک عدم توفیق می ارزد.


7. در نتورک مارکتینگ نیازی به فروش محصول نیست!
توجیه: درست مثل تجارت سنتی، در این تجارت نیزهمواره پای فروش محصولات و یا خدمات در میان است. نتورک مارکتینگ نیز از این قاعده مستثنا نیست. باید کالا یا خدماتی به فروش برسد تا شرکت سود کند و قادر به پرداخت پورسانت ها و پاداش ها به مشتریان باشد. نتورک مارکتینگ تجارتی است مبتنی بر همانند سازی و مهم است که این اصل را که در فروش حائز اهمیت است، در مجموعه همانند سازی کرد.


8. آیا در این تجارت کسی به من کمک خواهد کرد؟ من چگونه تنهایی از پس مشکلات برآیم!
توجیه: بالادستی های شما به شرط موفقیت شما به سود میرسند و به همین دلیل به هر طریق که بتوانند به شما کمک می کنند. با وجود این، همیشه باید به خاطر داشته باشید که نتورک مارکتینگ تجارت خود شما می باشد و بنابر این شما مسئول موفقیت خودتان هستید. بالادستی ها مجبور نیستندبه شما کمک کنند. ممکن است برخی از بالادستی ها زیاد فعال نباشند یا وقت کمک به شما را دنداشته باشند. در این موارد خود شما باید سعی کنید از دیگر بالادستی هایتان کمک بگیرید. اگر هیچ کس نیست که به شما کمک کند، شما باید خودتان لیدر خودتان باشید. در حقیقت، اگر شما اسنقلال بیشتری داشته باشید و کارهایتان را خودتان انجام دهید، موفقیت بیشتری خواهید داشت.


9. در نتورک مارکتینگ می توان هر لحظه کار را متوقف کرد و درآمد برای همیشه سرازیر خواهد شد!
توجیه: نتوکرهای بسیار موفقی هستند که مجموعه های بزرگی ساخته اند و هم اکنون به درامد انفعالی رسیده اند. به عبارتی دیگر، آنها دیگر مجبور نیستند کار کنند. این مساله در برخی موارد صادق است، اما شما باید یک مجموعه سالم و مستحکم داشته باشید. حتی همین نتورکرهای موفق نیز هنوز زمانی را به مدیریت و اداره تجارت نتورک مارکتینگ خودشان اختصاص می دهند. واقعا باعث تاسف است که بیشتر تازه کاران به غلط تصور می کنند که بعد از مدتی کوتاهی کار کردن، می توانند کار را متوقف کنند و درآمد برای همیشه به سویشان سرازیر شود!


10. این بیزینس، تجارت سالمی نیست! من برای موفقیت و پولدار شدن بالادستی هایم کار می کنم!
توجیه: نتورک مارکتینگ تجارتی ازان شماست. شما ضامن موفقیت خودتانید، نه موفقیت دیگران. بالادستی هایتان لزوما شما را به لحاظ آموزش، راهنمایی و انگیزه دادن حمایت می کنند. شرکت به آنها بابت تلاششان از سود خودش پورسانت و پاداش می دهد. این درآمد مستقیما از شرکت حاصل می شود و نه به واسطه کاهش درآمد شما. همچنین هر زمان که شما نیز به پایین دستی هایتان در راستای موفقیتشان کمک کنید، شرکت به شما نیز پورسانت و پاداش می دهد. اگر واقعا قصد دارید در این تجارت موفقیت بالایی کسب کنید، لازم است حتما به نتورک مارکتینگ بعنوان تجارت خودتان نگاه کنید. در این بیزینس هیچ کس نمی تواند ادعا کند که می تواند به تنهایی موفق شود.موفقیت و درامد شما در گرو موفق کردن و به درآمد رساندن افراد زیر مجموعه شماست. چرا که تا زمانی که شما به آنها نحوه فروش و نحوه ی ساخت شبکه ای افراد فروشنده را آموزش نداده و یاد ندهید و آنها در کارشان پیشرفتی نکنند قطعا برای شما هیچ پاداشی از طرف شرکت تعلق نخواهد گرفت. بنابراین به یاد داشته باشید که سازمان و شبکه بر روی افراد ساخته می شود نه در زیر آنها. شما تمام مسئولیت افرادی را که به تازگی وارد این کار شده اند را بر عهده دارید. این شمایید که باید وی را آموزش داده و از صمیم قلب برای موفقیت اش زحمت بکشید تا این تجارت را یاد گرفته و موفق شوند پیشرفت کنند تا به واسطه پیشرفت آنان شما نیز رشد و پیشرفت کنید. بنابراین تفکری که "ما برای بالادستی هایمان کار می کنیم" در بازاریابی شبکه ای کاملا بی اساس است. چرا که این بالادستی های شما هستند که تمام زحمت آموزش و انتقال تجربه و رشد شما در این تجارت بر عهده آنهاست. در بازار سنتی یک استاد تمام فن و فنون کار خود را به شاگرد خود نمی آموزد چون بر این باور است که با ماهر شدن شاگردش یک رقیب برای خود به وجود خواهد آورد و به قول معروف نان خود را آجر خواهد کرد! اما در این تجارت همه چیز صادقانه و خالصانه است. این فقط شعار نیست. ذات و شکل و قاعده این کار اینگونه است. در این تجارت بر خلاف بازار سنتی بالادستی های شما تمام آنچه که آموخته اند را باید به شما بیاموزند تا شما بتوانید در این کار رشد کنید. چرا که رشد و موفقیت خودشان در گرو موفقیت و رشد شماست. بنابراین امکان ندارد یک فرد به افراد زیر مجموعه اش عمدا چیزی را نیاموزد!! چرا که خود ضرر می کند و با ذات این کار منافات دارد.  تنها زمانی شما به سختی کار خواهید کرد که این تجارت را به چشم تجارتی برای خودتان و کسانی که دوستشان دارید انجام دهید نه برای دیگران.



11. از کار فروش خوشم نمی آید / نمی توانم بفروشم!
توجیه: این تجارت بر پایه فروش صرف نیست. بیشتر نتورکرهای موفق فروشنده نیستند. در حقیقت، بیشتر فروشنده ها، مادامی که رویکرد و دیدگاهشان نسبت به نتورک مارکتینگ را تغییر ندهند، نمی توانند موفق شوند. نتورک مارکتینگ تجارتی است که تفاوت های زیادی با تجارت سنتی و صنعت فروش دارد. در نتورک مارکتینگ ما در وهله اول مصرف کننده محصولات هستیم و تجربیاتمان را به آدمهایی که می شناسیم منتقل می کنیم. ما محصولات یا خدماتی را که از آنها استفاده می کنیم و آنها را مفید و درآمدزا می دانیم به دیگران نیز پیشنهاد می دهیم. این کار با کار فروشنده که عموما خودش هیچگاه مصرف کننده اجناسی که می فروشد نیست، متفاوت است. در نتورک مارتینگ ما معمولا مشتری هایمان را پیگیری و ملاقات می کنیم. در ثانی، ما همگی فروشنده متولد می شویم. اگر درست به این مساله فکر کنید، ما همه روزه در حال فروشیم. تفاوت اینجاست که بابت فروشمان هیچ درآمدی نصیبمان نمی شود. اگر شما به یک رستوران خوب بروید، آن را به دوستانتان پیشنهاد می کنید. همچنین اگر فیلم خوبی ببینید یا کتاب خوبی بخوانید، آنها را به افرادی که می شناسید پیشنهاد می کنید. این کار هم نوعی فروش است. اما بدون هیچگونه مزایایی برای شما!


12. وقت ندارم!
توجیه: معمولا این بهانه را مردم برای فرار از از تصمیم گیری جهت ورود به کار می آورند. وقت تنها چیزی است که همه ما بصورت مساوی در اختیار داریم، چه فقیر، چه غنی. شما هر شبانه روز 24 ساعت وقت دارید، نه بیشتر نه کمتر. ما ذزمان محدودی را به اموری که در قهرست اولویت ما قرار دارند اختصاص می دهیم، مانند کار، تفریح، بودن با خانواده و غیره. اگر ساختن مجموعه در نتورک مارکتینگ در لیست اولویت ما قرار نگیرد، هیچ گاه زمانی را به آن اختصاص نخواهیم داد. بنابر این، طریقه برخورد با چنین پراسپکتی این است که مزایای نتورک مارکتینگ را به او نشان دهیم و اینکه چگونه می تواند با اختصاص پاره ای از وقتش به نتورک مارکتینگ برای ساختن مجموعه اش در آینده، به اهداف و آرزوهایش بزسد. 
مفهوم اهرم زمان از طریق نتورک مارکتینگ را به او نشان دهید. همچنین برای او تفاوت میان، با سطل آب آوردن و لوله کشی کردن را توضیح دهید. یک کارمند و حتی کسی که برای خودش کار می کند در حقیقت با سطل آب می آورد، چرا که دارد زمان را با پول معاوضه می کند. ممکن است سطل او از سطل دیگران بزرگتر باشد، اما به مجر آنکه نتواند بر سر چشمه برود و برای خانواده اش آب بیاورد، دیگر آبی در کار نخواهد بود. درآمد در پی فعالیت او می آید. در نتورک مارکتینگریال شخص یک خط لوله می سازد. حتی اگر خط لوله کوچک هم باشد، دیگر نیازی نیست برای تامین آب خانواده خودمان را تا سرچشمه به زحمت بینداریم. هر وقت خط لوله آماده باشد، آب سرازیر خواهد شد، حتی برای نسل های بعدی. این همان مفهومی است که تحت عنوان درآمد مرکب یا درآمد انفعالی از آن یاد کردیم.

13. این یک کار پاره وقت است و بدرد زنهای خانه  دار می خورد!!!
توجیه: بیشتر افرادی که نتورک مارکتینگ را درک نکرده اند، تصور می کنند این یک تجارت کم اهمیت است که به درد زنهای خانه دار و آدمهای بیکار می خورد. این تصوری نادرست از این تجارت است. حقیقت آن است که نتورک مارکتینگ اکنون بعنوان بزرگترین فرصت تجاری در طول تاریخ دنیا شناخته شده است. افرادی نظیر دکتر چارلز کینگ، رابرت کیوساکی، زیگ زیگلار، برک هج، جان میلتون فاگ، ریچارد پو و جان مکنچ و دیگران این کار را مورد تایید قرار داده اند. اینها نویسندگان معروف و مشاوران تجاری موفقی هستند. هم اکنون نتورک مارکتینگ در برخی دانشکده ها و دانشگاه های ایالات متحده تدریس می شود. امروزه بسیاری از تاجران و متخصصین دیگر هستند که نتورک مارکتینگ را به صورت پاره وقت یا تمام وقت انجام می دهند. بسیاری از آنها درآمدهای میلیون دلاری دارند و از یک زندگی فوق العاده لذت می برند. اینها به گفته پروفسور چارلز کینگ «پیشه وران مدرن» هستند.

آخرین مطالب

» نبود کار ... گره ای که قابل باز شدن است ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» تاریخچه و پیدایش بازاریابی شبکه ای ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» چگونگی کارکرد و چارچوب کلی سیستم بازاریابی شبکه ای ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» مزایا و معایب بازاریابی شبکه ای ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» میزان انرژی و فشار کاری در بازاریابی شبکه ای ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» ابزار و امکانات مورد نیاز برای آغاز تجارت بازاریابی شبکه ای ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» شناخت بزرگان نتورک مارکتینگ ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» شرکت های موفق در ایران و جهان ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» دیدگاه دینی در مورد بیزینس بازاریابی شبکه ای ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» زمان مورد نیاز این حرفه در طول روز (شغل اول یا دوم ) ( پنجشنبه 9 اردیبهشت 1395 )
» درباره ما ... ( دوشنبه 6 اردیبهشت 1395 )